Varför det aldrig funnits ett bättre tillfälle att annonsera i sociala medier än nu.

 

I såna här tider är det många som stryper ned sin marknadsföringsbudget och annonserar mindre.

Det känns för många spontant som det säkra kortet att minska utgifterna så mycket som möjligt, och det inkluderar annonser också.

Men jag kommer i den här artikeln ge dig 5 anledningar till varför du bör annonsera i sociala medier just nu, och också ge ett par enkla tips på hur du kommer igång.

5 Anledningar till att annonsera i sociala medier just nu

1. Billigare annonser

Många branscher har blivit kraftigt drabbade av den kris som pågår just nu i världen. Bland annat resebranschen och flygbolagen har ett stort antal bolag som normalt sett lägger miljardbelopp på digitala annonsering.

När alla de företag som normalt lägger mångmiljonbelopp på Facebook annonser i Sverige pausar sina kampanjer.
Då sjunker konkurrensen och även priserna på annonsvisningar. Detta eftersom att sociala medier såsom Facebook/Instagram osv tar betalt i CPC/CPM.

2. Fler aktiva socialmedia användare

Med så många fler som jobbar hemifrån, blivit tillfälligt permitterade och inte är ute i samma utsträckning så har socialmedia användningen ökat.
Tiden som spenderas på sociala medier har ökat rejält på några månader. Detta ger dig möjligheten att nå fler, och nyttja det faktum att dina kunder har tid över.

3. Du har förmodligen mer tid över.

Anledningen till att du läser detta är förmodligen för att du har tid över och behöver att det händer någonting nu.
Har du funderat på att börja annonsera i sociala medier men aldrig kommit igång på riktigt. Då är det dags nu!

Det här är ett perfekt tillfälle att sätta igång. – Tänk långsiktigt det ni gör nu i form av marknadsföring kommer kunna att både ge er en ökning nu, men även bygga upp ert varumärke och ett kundunderlag ni har nytta av i framtiden.

4. Smarta annonseringar öppnar upp möjligheter.

Med lite kreativt tänkande kommer man långt.
Som exempel, säg att ni är en restaurang som serverar vegansk mat på Södermalm i Stockholm. Om ni riktade annonser via ex.vis Facebooks nätverk till närområdet och i den visade upp ”dagens rätt” tillsammans med en länk till wolt/uber eats eller tom. er egen hemsida med egen utkörning.
Hur mycket mer hade ni då kunnat sälja på en dag?

Sociala medier lagrar på gott och ont extrema mängder data om sina användare. 
Data som gör att du kan rikta annonser till alla som bor på en viss gata med intresse av elektronik. Eller till en hel stad samtidigt. 
Till skillnad från annonseringar i andra medier så behöver ni inte hoppas att användarna ska gå in på den sidan/öppna rätt i sida i en tidning. 
Med 84% av hela Sverige på någon eller flera socialmedia plattformar så ser ni till att exakt rätt personer kommer att se era annonser.

 5. Ni kan nå era drömkunder.
Oavsett bransch så finns tjänster eller varor som har högre marginal.
I en elektronikaffär vill ni hellre ha någon som köper en ny tv med ljudsystem än någon som köper en hdmi-kabel.
Är ni en tandläkarklinik vill ni förmodligen hellre ha någon som gör en rotfyllning än någon som bara vill bleka tänderna (obs. Jag kan inte mycket om hur det fungerar hos tandläkare)
Men ni förstår poängen. Alla branscher har kunder som köper produkter eller tjänster med bättre marginal.
Och det är ju helst dem ni vill ska handla av er.

Via annonsering i sociala medier så kan vi styra vem som ser annonserna, vid vilket tillfälle och även efter beteenden.
I klarspråk, personer som ska gifta sig, som reser utomlands ofta, som precis skiljt sig, som flyttat, som gillar heminredning osv.

Annonserna på sociala medier kan riktas till vem ni vill och ni känner ju era kunder, så tillsammans kan vi ta fram vem era drömkunder är. 
Vilken livssituation dem är i, vad för typ av person det är och kanske till och med vad dem söker efter innan dem ska göra ett köp.

Vi hoppas nu att ni sett möjligheterna med att annonsera i sociala medier.

Så nu ska vi ge era några tips också på hur ni kommer igång.

– Innan ni börjar annonsera, tänk efter vem det är ni vill nå. 
Hur ser deras köpresa ut. Vilka är dem och hur/när söker dem efter efter produkter/tjänster innan dem handlar.

-Känner kunderna till er sedan innan? 
Är ni okända för era potentiella kunder sedan innan så kan det vara en god idé att dela upp er annonskampanj i minst 2 steg.
Det första steget är att göra annonser där ni ska bekanta dem med er och ert varumärke. Vilka är ni, vad gör ni och varför ska dem bli kund hos er.
I steg 2 annonserar ni för en konvertering. En konvertering kan vara att dem bokar tid, kommer till butiken eller bokar samtal för konsultation.

– Mät data ordentligt från början.
Installera Google analytics på er sida, mät datan över webbplatsbesökarna. Vad gör personerna som kommer från era annonser på webbplatsen. Att annonsera i sociala medier är MYCKET effektivare än annonsering i traditionella medier. Men det är fortfarande inte en mirakelkur. Mäter ni datan redan från början blir det mycket enklare för er att testa era annonser, se vad som behöver förändras över tid och räkna på lönsamheten i era annonskampanjer. Det som brukar kallas ROAS (return on adspend).
Lägg även in pixel från det sociala media ni vill annonsera på redan från start. 
Den kommer att underlätta i arbetet med att få till konverteringar på era annonser genom retargeting och mycket mer.

Rör INTE sponsra detta inlägg knappen på Facebook.
Jag är jätteseriös, rör inte knappen Sponsra nu på Facebook. 
Vi har skrivit en artikel om när man får röra ”sponsra detta inlägg”-knappen. 
Läs det först.

– Välj rätt sociala medier för er.
När ni ska välja vilket socialt media som ni ska testa er annonsering på. 
Kolla upp och tänk till innan så ni väljer det sociala media där just era kunder finns.
Ni kan läsa mer om vilka sociala medier som har vilka målgrupper här.

Behöver ni hjälp med att komma igång att annonsera i sociala medier eller kanske vill att vi ska sköta annonserna åt er? 

Fyll i kontaktformuläret nedan så tar vi ett webbmöte och går igenom er situation.

Fyll i för frågor om socialmedia marknadsföring
Kul att du vill komma igång med socialmedia marknadsföring.

Om du vill läsa mer..