Vad är Facebook ads manager?

Facebook ads manager är helt enkelt ett gratisverktyg från Facebook för deras annonsörer. Med ads manager så kan du enkelt skapa annonser, hantera annonser, göra målgrupper och självklart mäta statistik.

Ads manager är ett av flera gratisvertyg som facebook tillhandahåller dess annonsörer. Utöver ads manager finns även Business manager som du använder för att hantera sidor, annonskonton och pixlar för ditt företag. Facebook har erbjuder även Event manager för att hantera, och mäta konverteringar på din webbplats. Data som inhämtats utav facebook pixel.

När ska du använda ads manager?

Facebook erbjuder sina annonsörer två varianter och sätt att annonsera.

Det ena sättet är att på inlägg kunna lägga till en målgrupp och sedan sponsra inlägget.
Detta gör att räckvidden på det specifika inlägget blir högre och kallas ett sponsrat inlägg.
Sponsrade inlägg är ett enklare sätt att göra en betald annonsering på facebook men har ett väldigt mycket smalare användningsområde.
Vill ni veta mer om hur sponsrade inlägg fungerar så kan ni läsa det här.

Du hittar till Facebook ads manager från inloggat läge på facebook.
Enklast så klickar du på Skapa och sedan på Annonser.
Facebook ads manager skapa

Du kan även söka i sökrutan efter ”ads manager” för att få upp facebook genvägen.
facebook ads manager genvägar
För att nyttja alla funktioner fullt ut så måste du sitta vid en dator. 
Facebook har en app som heter annonser. Den ger dock inte fullt stöd för alla funktioner så vi rekommenderar att du sitter vid dator.


Hur du kommer igång med Ads manager

När du väl klickat dig in på att skapa en annons första gången så kommer ett annonskonto automatiskt skapas åt dig.
Detta annonskonto är ditt personliga annonskonto, men kan överlåtas, delas eller hanteras av andra om du vill det.

När du skapar din första annons så kommer du först att visas genom en guidad vägledning.
Detta är för att bekanta dig med de funktioner som finns och hur allting fungerar.
Du kommer att steg-för-steg guidas igenom Kampanj, Adset och slutligen annons.

Dessa tre steg som Facebook annonsering är uppbyggda på utgör stommen av annonsering.

Kampanj:
På kampanj så vill Facebook att du väljer ett annonseringsmål.
Dem är uppdelade i 3 delar beroende på hur långt i köpresan/säljfunneln dem du riktar din annons mot har kommit.
Ett enkelt sätt här är att tänka om de känner till er sedan innan eller inte.
Annonsera på Facebook, Annonseringsmål

Adset:
Adset är var du ställer in alltifrån vilken målgrupp du vill rikta dig till.
Vilka intressen eller köpbeteenden du vill att dina annonser ska riktas mot.
Du kan även välja placering på annonsen. Alltifrån facebook-flöden på dator, mobil, Instagram, Stories mfl.

Annons:
På annons laddar du upp din annons.
Det finns flera alternativ som bild/video, Karusell annons, Direktupplevelse och du kan också välja inlägg.

Vill du lära dig grunderna i Facebook annonsering?

Klicka på bilden nedan och ladda kostnadsfritt hem vår guide till grunderna inom Facebook annonsering.
I guiden går vi igenom hela Facebook Ads manager och allt du behöver veta för att sätta igång att annonsera på Facebook.
Den är heltäckande på 20-sidor så du kan spara ned den och använda den som stöd när du börjar testa att annonsera i ads manager. 

 

Förresten!
Jobbar du på marknad eller är ägare av ett bolag och sköter er marknadsföring?
I Sverige kastar många bolag bort upp till 50% av sin marknadsföringsbudget.
Gäller det dig också? Har du 100%-ig koll på alla era annonsresultat?

 

Om du vill läsa mer..