Socialmedia Marknadsföring

En stor del av vad vi gör är socialmedia marknadsföring. Vi som driver DM digital annonserade vår första kampanj på Facebook 2008 och vår första annonskampanj på LinkedIn 2010. Vi har testat det mesta och vet vad som funkar!

Idag använder 83% av alla svenskar sociala medier.
Då är alla i hela landet inräknade inkl spädbarn och folk på ålderdomshem.

Så det är bara att inse att dina kunder finns på sociala medier.

Men till skillnad från för ett par år sedan så finns inte alla på samma sociala medier.
Användningen utav sociala medier skiljer sig rejält beroende på ålder och demografi.
Olika sociala medier har också olika beteenden och annonsmöjligheter.

Vi hjälper och guidar er till vilka sociala medier ni skall finnas i och vilken typ av annonser och budskap som kommer göra att ni uppnår era mål.

Annonsera på facebook

Facebook

Facebook.

Facebook är fortfarande stort i Sverige. 74% av svenskarna använder facebook idag.

De senaste siffrorna från 2019 visar på att Facebook är störst bland 36-55 åringar. Men forfarande används flitigt i alla åldrar.

När man vill annonsera på facebook finns ett stort antal annonsformat och de har ett väldigt välutvecklat annonsverktyg.

Men annonsering på Facebook är mycket mer än bara Facebook i sig. 

Via Facebooks annonseringsplattform når du mycket fler än bara de som använder Facebook som socialt media, tillsammans med Instagram och deras externa nätverk av appar & webbplatser (audience network) så når du över 7 miljoner personer i Sverige idag.

Är du intresserad av att nå ut och annonsera på Facebook så fyll i kontaktformuläret längst ned på sidan. 

Annonsera på snapchat

Snapchat

Undomarnas favoritplats.

Snapchat används bara av 39% av Sveriges befolkning.
Men det är en väldigt tydlig del av befolkningen.
Mellan 12 – 25 år avänder 86% Snapchat, och de gör det istället för andra sociala medier som ex. facebook.

Annonsering på Snapchat är fortfarande relativt ovanligt jämfört med de andra stora sociala medierna i Sverige.
Detta gör att annonser på Snapchat är mycket mer kostnadseffektiva än andra plattformar, framförallt om man vill nå de yngre.

Vill man annonsera på Snapchat finns det ett antal olika annonsformat, framförallt rörliga videor med olika placeringar och även sk. Sponsored lenses vilket är ett AR-filter som man kan designa och sen sponsra för att få ut det till en målgrupp ni som annonsör själv väljer.
Det som sticker ut när man vill annonsera på snapchat är att de utöver Sponsored lenses och filter är stående, rörliga videoannonser som gäller. 

Skulle ni vilja veta mer om att annonsera på Snapchat så fyll i kontaktformuläret nedan så återkommer vi och hjälper er. 
Läs gärna hur annonsering på Snapchat fungerar också.

Annonsera på youtube

Youtube

Youtube, Just nu (2020) världens andra största sökmotor.

I Sverige används Youtube av över 78% av hela befolkningen.
Mellan 12 – 55 år är användningen jämt fördelad men de yngre har en mycket högre frekvens av dagligt tittande. 
Med tanke på att youtube har videor inom i stort sett allting är det inte förvånande att det är en plattform som ”alla” använder.

Kollar vi på att annonsera på Youtube så finns det flera olika alternativ när det kommer till videoannonser. 
Formaten som finns när man annonserar på youtube är allt ifrån annonsformat där man dyker upp mellan videor, syns i sökresultat till att videoannonserna visas innan klipp användaren tittar på.   
När man vill annonsera på Youtube så styrs detta från Google ads plattformen där det utöver Youtube finns möjlighet att synas på Google och i Googles extremt stora nätverk av externa webbplatser.

Är du intresserad av att veta med om annonsering på Youtube så fyll i kontaktformuläret längre ned på sidan så kontaktar vi dig.

Annonsera på Pinterest

Pinterest

Pinterest

Betydligt mer okänt i Sverige än många av de andra sociala medierna. Men enl data vi på DM digital tagit del av har 21% av Sveriges befolkning ett konto på Pinterest.

Pinterest är uppbyggd på Pins, man scrollar i ett bildflöde baserat på bilder man är intresserad utav.
Ämnena kan vara allt ifrån DIY-tips, Heminredning, resor eller mode. Tanken är att du ska känna inspiration.
När du ser Pins du tycker ser intressanta ut så kan du välja att spara dessa i en anslagstavla du sen kan komma tillbaka till för att se dina favoritbilder.

Pinterest annonsering finns i flertalet olika format.
Annonsformaten som finns är video, sponsrade pins men även något som Pinterest kallar annonskarusell. Detta annonsformat gör att när man vill annonsera på Pinterest syns man med upp till 5 bilder och kan länka annonsbesökaren vidare till en webbplats genom att swipa upp. De som kan vara intresserade av att annonsera på Pinterest kan vara alltifrån resebyråer, bröllopsarrangörer, till arkitekturfirmor. 

Vill du också annonsera på Pinterest. Skriv i vårt kontaktformulär längre ned på sidan.

 

annonsera på instagram

Instagram

Instagram, det sociala mediet för din bilder.

Instagram används idag av 61% av Sveriges befolkning.

Men bland åldrarna 12-35 år så är det över 2 tredjedelar som använder Instagram.

Eftersom att Instagram är ett socialt media som bygger på bilder och videoklipp så lämpar sig plattformen väldigt bra för att nå ut och bygga varumärkeskampanjer.

Rent annonsmässigt är Instagram en del av facebooks annonsplattform som tillsammans med facebook och deras externa nätverk av appar & webbplatser (audience network) har en räckvidd på över 7 miljoner personer i Sverige.
Det är i stort sett alla dagliga internetanvändare i hela landet.

Är du intresserad av att nå ut och annonsera på instagram så fyll i kontaktformuläret längst ned på sidan. 

 

Annonsera på linkedin

LinkedIn

Världens största professionella nätverk.

Till skillnad från många andra sociala medier är LinkedIn primärt ett professionellt nätverk. Ett affärsnätverk helt enkelt.
Ca 30% av Sveriges befolkning finns på LinkedIn men det som utmärker LinkedIn mest är att användarna är framförallt i 36-45 års åldern, mitt i karriären och använder nätverket för sin yrkesroll.
Primärt är det högutbildad, personer i tjänstemanna roller, specialister och chefer som använder LinkedIn.

LinkedIn fungerar mycket bra för att nätverka , jobba med sk. social selling och för att nu ut B2B.

Annonsering på LinkedIn är framförallt kraftfullt om man vill nå ut till chefer i beställande roller på företag och i offentlig sektor.
Vill man annonsera på LinkedIn har man flertalet möjligheter iform av olika format, LinkedIn har även en egen ”LinkedIn insights tag” som fungerar väl för att jobba med retargeting osv på LinkedIn och i dess nätverk.

Någonting som sticker ut lite extra med Linkedin annonsering är också möjligheten att skicka sponsrade meddelanden direkt till medlemmarnas inbox. Utöver detta erbjuder annonseringen på de vanliga funktionerna med karusell annonser, inläggsannonser och videoannonser.

Vill du veta mer om att annonsera på LinkedIn så fyll i kontaktformuläret nedan.

annonsera på twitter

Twitter

Mikrobloggen 

Twitter används av 24% av den Svenska befolkningen.
Mest känt är plattformen för att det är en mikroblogg med där många välkända personer delar med sig av sina åsikter.
Av de som använder Twitter i Sverige idag är 45% mellan 16-25 år. 

Vill man annonsera på Twitter finns det flertalet format alltifrån sponsrade tweets, videoannonser, annonser i feed till sponsrade ”polls”. Annonsering på twitter görs snarlikt alla andra moderna annonsplattformar med en detaljerad målgruppsstyrning. När man annonserar på Twitter finns det även Twitter audience platform som är ett nätverk av webbplatser och appar som är anslutna till Twitter och ökar räckvidden när man annonserar på Twitter.

Har ni frågor om Twitter annonsering eller vill annonsera på Twitter så fyll i kontaktformuläret längre ned på sidan. 

 

Annonsera på tiktok

Tiktok

Tiktok, det ”nya” sociala mediet för Gen Z.

Än så länge finns ingen data släppt för vilka som använder Tiktok i Sverige, men fråga runt bland de ni känner eller som har barn i åldrarna 12 år – 25 år så ser ni att Tiktok är stort, Väldigt stort.
Data vi på DM digital har tagit del av visar att mellan okt 2018- okt 2019 så laddades appen Tiktok ned 1 399 132 gånger! Nästan 1,4 miljoner gånger i Sverige. *data från statista

Tiktok annonsering är i Beta-stadiet och rullas långsamt ut i Europa, i Sverige finns det annonsörer på plattformen men dem är fortfarande få.
Än så länge krävs också en rejäl budget om man vill annonsera på Tiktok då budgeten som krävs är minimum 500 usd/dag i dagsbudget för annonsering på plattformen.

Det finns dock många sätt att växa organiskt och då många nya influencers växer fram på plattformen öppnar även detta upp möjligheter att marknadsföra sig på Tiktok för en rimlig budget.

Har ni frågor om hur ni ska växa på Tiktok eller vill ha hjälp med att hitta och kvalitetssäkra relevanta influencers för er kontakta oss i formuläret längre ned på sidan.

Vill ni vara en utav dem första i Sverige att annonsera på Tiktok?

Fyll i för frågor om socialmedia marknadsföring
Kul att du vill komma igång med socialmedia marknadsföring.
DM Digital logo liggande