Annonsering på Tiktok – Hur annonserar man på tiktok

Tiktok är världens snabbast växande sociala media just nu.

 

 

Nu har Tiktok´s annonseringsmöjligheter precis kommit till Sverige.
Vi kan hjälpa dig bli en av dem första att annonsera på Tiktok i Sverige idag.

Läs vidare för att se hur annonsering på Tiktok fungerar.


Annonsformat på Tiktok

På Tiktok finns det ett par olika annonsformat att välja mellan.
Vissa utav formaten är inte tillgängliga ännu i Sverige. Men förväntas att rullas ut snart.

Vi ska gå igenom de så kallade standardformaten.

In-Feed annons (Diversion/Account)
Är precis som det låter, En annons som rullar i feeden och finns i två format baserat på om ni vill driva trafik till er företagsprofil eller till en extern landningssida eller webbplats.

Brand takeover
Är en helskärms-takeover som syns som den absolut första videon användarna ser när dem öppnar appen. 
Denna video är 3-5 sekunder lång utan ljud.
Detta format ger full uppmärksamhet och länkas/swipas vidare till en landningssida antingen på Tiktok (byggd från företagsprofilen) eller en extern landningssida.

Topview
Är också en helskärms-takeover som syns som den absolut första videon användarna ser när dem öppnar appen.
Det som skiljer denna från en Brand takeover är framförallt att du kan ha en upp till 60 sekunder video, Med ljud.

Fler fördelar med att annonsera på Tiktok.

 
Tiktok har en kontotyp för företag.
Med ett företagskonto på Tiktok får du till och börja med en verifierad symbol till ert konto.
Flera olika mätverktyg för att analysera data samt flera möjligheter att anpassa din profil jämfört med vanliga profiler.
I företagsprofilen får du också flera CTA knappar som du kan länka till produktsidor, webbplats eller vad du vill.

Men det som vi tror kommer bli viktigast och mest avgörande i företagsprofilen är att du får möjligheten till att bygga upp din egna landningssida, på profil i appen. 

Vem passar Tiktok bäst för att nå?

Tiktoks målgrupp är snarlik den målgrupp som du kan hitta på Snapchat.
Det är alltså Generation Z och 65% av användarna är under 30 år.

Denna målgrupp är vana vid adblockers, klickar generellt sett bort reklam och annonser. 
Men precis som vi sett på Snapchat är annonstoleransen högre desto mindre annonser det finns på plattformen.
Detta gör att vi tror att de första annonsörerna på Tiktok i Sverige kommer att få ett stort försprång och en stor möjlighet att bygga upp sin närvaro innan annonsmättnaden uppnås i Sverige.

Använd annonsering på Tiktok för att bygga upp ert organiska konto

Tiktoks algoritm skiljer sig rejält från exempelvis Instagrams eller facebooks algoritmer för den delen.
Vi kommer inom kort släppa en artikel och guide om hur algoritmen fungerar på Tiktok.
Vill du inte missa den så gå in och prenumerera på våra artiklar.

Men, kortfattat så är det fortfarande enkelt att nå ut till rätt personer organiskt på Tiktok.
Nyckeln ligger i att få ett bra engagemang på sitt content från början. 
De 5 första videorna på Tiktok har en mycket större betydelse än man kan tro.
Med hjälp av annonsering på Tiktok så kan ni helt enkelt se till att fler av rätt personer ser er profil och ert content.
Med en företagsprofil kan ni därefter driva era följare vidare till landningssidor både på Tiktok och utanför. 


 

Är ni intresserade av att annonsera på Tiktok, har en prisförfrågan eller vill se annonsexempel från Tiktok?
Fyll i formuläret längst ned på sidan så återkommer vi.

Fyll i för frågor om socialmedia marknadsföring
Kul att du vill komma igång med socialmedia marknadsföring.

Om du vill läsa mer..

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation z? Hur vi når Generation Z svaras enklast på genom att kolla på beteendemönstret hos dem. Sociala medier som Snapchat, Instagram, Tiktok och Reddit. Men det räcker inte att bara veta vilka plattformar man når Generation Z på. Vi måste kolla på...