Vilka är Generation Z?

Vilka är Generation z?
Vad vill dem och hur beter sig Gen Z online?

Generation Z betecknas som födda från 1995 och framåt.
Dem äldsta inom Generation Z är alltså idag 25 år gamla.
Dem är på väg att bli dina nya kunder, dina nya medarbetare och är sedan många år (6år) sen tillbaka myndiga.  

Men Gen Z är inte som du och jag. 
Dem är ”Digital natives” uppvuxna med ständig internetuppkoppling, dem har växt upp med sociala medier, Youtube istället för tv, smartphones är de enda mobiltelefoner som dem känner till.
Så vi ska gå igenom hur Generation Z skiljer sig från dig och mig när det kommer till beteenden online, köpmönster och hur vi når och framförallt engagerar dem. 

Läser du det här och jobbar med HR så kan du läsa vad som känntecknar Generation Z och hoppa direkt ned till ”Som arbetsgivare, vad i vårt EVP kommer locka Generation Z”

 

Vad kännetecknar Generation Z?

När vi kollar på köpbeteenden bland Gen Z får vi inte glömma bort att dem yngsta idag är runt 4 år gamla och dem äldsta är som sagt 25 år. Det stora ålderspannet gör en hel del.
Men enl en undersökning gjord av NRF i Usa på Gen Z så ser vi att 74% svarar att dem är online på sin fritid.
Dem har ett tydligt fokus på kvalité och miljötänk när dem väljer varumärken.
När generation Z väljer vart dem ska handla så vill dem ha det lättillgängligt med inga eller väldigt få varor slut i lagret.
Dem vill alltså ha i stort sett ha det direkt och har faktiskt inte några problem att gå till en fysisk affär och handla ifall det skulle innebära att dem får det snabbare.

McKinsey gjorde en undersökning på Gen Z och kom fram till att de främst är 3 saker som är viktiga när de ska handla:
Unikt, Etiskt och Obegränsat.

Mckinsey on Gen Z

Dem är vana vid att all information ska finnas lätt tillgänglig enkelt och gratis. Dem är uppkopplade hela tiden och kommunicerar med vänner via i snitt 3-4 olika appar samtidigt.

Generation Z är snabbare på köpknappen i appen Wish.
Dem förväntar sig att hitta det dem söker efter direkt med korrekt information, kollar upp och gör research snabbt för att sedan vilja kunna klicka hem det snabbt.

Som arbetstagare och medarbetare då? 
Benify gjorde tillsammans med Kantar/Sifo en undersökning om Generation Z önskemål på framtida arbetsgivare.
Dem punkter i rapporten som vi tyckte stack ut och kännetecknar Gen Z:

Rätt värderingar.
Generation Z vill jobba för en arbetsgivare som har värderingar dem känner att dem kan stå för.

– Lön & Ledarskap
Gen Z väljer lön före förmåner och vill gärna ha jobb med bra lön och framförallt bra ledarskap.

 – Kompetensutveckling.
Något som inte bara i denna rapport utan i Randstad & Universums rapporter också visats är att kompetensutveckling är extremt viktigt för Generation Z.
Detta ser vi som ett tecken på den nya arbetsmarknaden där vi inte kommer att söka jobb som vi har i 40 år , eller ens i 10 år. Utan där det snarare kommer ses som normalt med att byta jobb var 2-3 år för att kunna få bättre löneförmåner, befordringar mm.

 

Så vad innebär det för oss? Vad behöver vi anpassa för att locka Generation Z som köpare?

Vi ser det som en tydligt trend att Generation Z vill ha allting lättillgängligt smidigt och framförallt snabbt, utöver det så vill dem att det ska vara ”rätt” det ska vara etiskt och stå för värderingar som dem själva kan känna igen sig i.

Om vi kollar på saker vi kan göra kommer vi att tänka på i huvudsak 2 punkter.

1. Seamless shopping experience.
Få hela köpresan att hänga ihop genom alla enheter och gör checkout/köpprocessen så smidig som möjligt.
Med att få hela köpresan att hänga ihop menar vi på att exempelvis få till personliga annonseringar, sätta upp annonspixlar och nyttja anonseringslösningar som gör att vi kan spåra och visa riktade annonser till besökarna oavsett om dem byter enhet.

Genom ex.vis Marketing automation system och liknande kan vi spåra webbplatsbesök, när besökarna tittar på våra annonser och var. Men framförallt fortsätta kunna visa rätt annonser till besökarna oavsett plattform.
Något som vi tror kommer bli extremt viktigt för att locka Gen Z är också att finnas på flera plattformar samtidigt. Att som tidigare välja ut 1-2 annonskanaler att finnas på och enbart byta 1 gång om året när marknadsplanen ses över kommer inte längre att fungera.

När besökarna googlar information om er eller en produkt så behöver ni synas där. När besökarna sedan är på Instagram eller i messenger appen så behöver ni finnas där också. Detta för att ständigt komma ut ”top of mind” hos en person som är uppkopplad 24/7.
Generation Z´s köpresa där dem i stort sett gör all research själv innan dem ens besöker er webbplats för att handla kommer också ställa högre krav på socialmedia profiler, landningssidor till annonser mm.
Dem vill inte bara veta att ni har en bra produkt, Gen Z vill också veta att ni lever upp till deras höga krav på etiskt tillverkade produkter, bra och hållbart material eller långa batteritider.

Smidiga checkout lösningar som leder till färre stopp blir också numera livsviktigt. Till skillnad från äldre generationer så är generation Z inte förvirrade och avskräckta av många steg.
Men vi tappar dem istället i checkout om sidorna laddar långsamt och det är steg som tar långt tid och är krångligt.
Att kräva att användarna från Gen Z plockar fram sitt betalkort för att knappa in siffrorna och CVC är som att be om att tappa 60-70% av sin försäljning.
Istället kräver Gen Z en smidig lösning där dem med några knapptryck kan betala, klicka upp sin sparade adress från webbläsaren och sen fortsätta med annat. Klarna, Payal och Swish mm är alla exempel på betallösningar som är Gen Z anpassade.

 

2. Vikten av Brandbuilding. Att bygga upp ett bra och tydligt varumärke.
Ännu mer än tidigare så kommer det vara viktigt att ha ett brand som står för någonting och som engagerar.
Gen Z köper i större utsträckning än tidigare generationer en bra brandstory.
Brandbuilding

Varför finns varumärket?
Hur skiljer ditt varumärke från konkurrenterna?
Vad löser ni för problem?
Varför ska dem bry sig?

Så vill ni ha Generation Z som lojala kunder i framtiden så är det dags att se över ert Varumärke och vad ni har för Varumärkesstory.
Generation Z är lojala köpare trots att dem är uppkopplade 24/7 och ser fler annonser per dag än någon generation någonsin varit van vid.
Anledningen till att dem är lojala köpare är just att dem köper ditt varumärke.

Du behöver inte jämföra din brandstory med Apple´s eller dem största varumärkena heller. 
Kolla på Saltå Kvarn, Daniel Wellington eller tom ”Bondens egna marknad” så ser ni exempel på bra brandstories som lockar lojala köpare trots att dem är dyrare än konkurrenterna.

När ni väl har ert Varumärke och er Brandstory på plats räcker det inte heller med att bara ha den skriven som en liten berättelse på er webbplats.
Ni behöver få ut den i produkterna, på era socialmedia kanaler, På jämförelse/omdömessidor där Gen Z gör sin research. 
Det blir mer att administrera, men med köpare som gör 90% av sitt beslut innan ni ens vet att dem letar efter produkten ni säljer så gäller det att anpassa sig.
 

Som Arbetsgivare, vad i vårt EVP kommer att locka Generation Z?

Vi ser att det är en väldigt stort skillnad på Generation Z och Generation Y (Millenials 26-40år)

Som vi sett i trendspaningar från Benify, Universum och Randstad så är värderingar, lön, ledarskap och kompetensutveckling extra viktigt för Generation Z.

Så hur bakar vi in det i vårt EVP?
Dem vill in hos en arbetsgivare där dem känner att dem delar arbetsgivarens värderingar, att företaget gör någonting som dem tror på.
Vision hos företagen har aldrig varit så viktigt som nu.
Att startup bolagen som satsar stora pengar på sin brandstory och sin vision (som ofta är att disrupta en bransch, eller förändra världen) får väldigt mycket sökanden från Gen Z är inte särskilt förvånande.
För många gamla traditionella arbetsgivare kommer närmsta åren att innebära att gå tillbaka till skissbordet, skissa på sin vision och sitt arbetsgivarvarumärke.
I arbetsgivarerbjudandet framåt sett så kommer er brandstory och ert CSR arbete att vara två punkter som blivande arbetstagare från Gen Z kommer att titta på innan dem söker jobb hos er.

När det kommer till kompetensutveckling så får vi komma ihåg en viktig sak.
Generation Z vill lära sig mer, dem vill utvecklas snabbt och dem förväntar sig löpande kompetensutveckling och möjligheter att klättra.
Får dem inte det, eller går inte det så går dem vidare till nästa arbetsgivare.

Det här citatet som varit populär i många år på LinkedIn inom HR är viktigare än någonsin.
What happens if we invest in our employees and they leave

Ända skillnaden mot nu är att Gen Z kommer inte stanna.

Någonting som kan vara bra att göra är att bygga upp en bra offboarding process.
I denna process stäm av med dem varför dem slutar, se till att hålla kontakten med dem och många företag idag har börjat satsa mycket på alumni-nätverk med tidigare anställda.
Detta för att även om dem har varit anställda men slutat så kan dem vara en bra tillgång för att sprida ett gott ord om er som arbetsgivare.
Vi får heller inte glömma att Gen Z kommer i snitt byta arbetsgivare var 2-3år ibland oftare, så håller ni god kontakt med tidigare anställda så har ni en stor rekryteringspool där, men kandidater som känner till ert arbetsgivarerbjudande och som snabbt kommer igång i en ny roll hos er.

 


Så hur gör med vår rekryteringskommunikation som ska nå Gen Z?

Generation Z finns på Instagram, dem finns på Snapchat, Dem finns på TikTok, dem finns på Youtube och dem använder google som om det aldrig funnits någon annan källa eller sökmotor att hitta information på.

Gen Y 26-40 år kanske tittade på Monster, Stepstone, Karrärguiden eller andra jobbsajter.
Gen Z använder enbart dessa om dem av en slump hittar dem när dem söker på google.
Till skillnad från andra generationer så letar Gen Z ofta efter arbetsgivare till skillnad från tidigare generationer som letar efter jobb.
Så det vi tycker du ska göra är att kartlägga alla dina datakällor. Det innebär alltså att ni ska se över vart trafiken till er karriärsida kommer ifrån, för att sedan på dem platser där ni får mest besök ifrån ta fram och skapa intresseväckande innehåll som visar upp ert arbetsgivarerbjudande, er företagskultur och vad ni står för.

Precis som när Gen Z köper någonting så gör dem sin research innan. Dem vet till 90% om ni är en arbetsgivare dem vill jobba på innan dem ens skickar in en ansökan eller pratar med någon på företaget.
Så allt ifrån omdömessidor såsom Careereye, Glassdoor till tydliga karriärsidor på sociala medier måste ses över och synka.
Transparens kommer bli a-o. Ni kan inte sälja in falsk bild av er själva och tro/hoppas att kandidaterna kommer stanna ändå.
Så när ni kartlagt alla datakällor där ni får er trafik till karriärsidan idag så tänk till, Vilka är det vi vill rekrytera och kartlägg vart dem finns för att även kunna finnas där och visa upp ert arbetsgivarerbjudande.

Sammanfattningsvis för att nå Gen Z när ni rekryterar:
– Kolla upp data på vart besökarna kommer ifrån och satsa på att se över dem plattformarna.
– Sälj inte in jobb och jobbeskrivningar, Gen Z letar efter arbetsgivare istället.
– Satsa på plattformar där Gen Z finns och kolla över hur deras kandidatresa går, Från att dem börjar googla till dem skickat sin ansökan.
– Släpp gamla tråkiga system och normer.
UX är kritiskt idag, Gen Z kommer inte att sitta och skapa konton på långsamma gammaldags rekryteringssystem.
Precis som när dem köper någonting så vill dem ha en upplevelse som är snabb, smidig och går snabbt.
Tvingar ni in kandidater som hittat er via en mobilsökning, gjort sin research och som sedan måste skapa konto i ett rekryteringssystem ni inte uppdaterat sedan 2013 och som tar över 10 minuter att fylla i.
Ja, då kommer ni bara att få dem mest desperata kvar som orkar hela vägen till målet, och vill ni verkligen ha bara dem?

 

Läs också del 2 i vår artikelserie om Generation Z. – Hur når vi Generation Z

 

Är du osäker på något ord eller någon förkortning som funnits i texten.
Kika in vår ordlista inom digitalmarknadsföring. 

Få fler av våra artiklar & tips
Vi lovar att inte spamma dig.

Om du vill läsa mer..

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation z? Hur vi når Generation Z svaras enklast på genom att kolla på beteendemönstret hos dem. Sociala medier som Snapchat, Instagram, Tiktok och Reddit. Men det räcker inte att bara veta vilka plattformar man når Generation Z på. Vi måste kolla på...