Annonsera på Instagram. Så är du igång på 7 minuter!

Instagram är som dem flesta känner till ägt av Facebook. Detta gör att du kan annonsera på Instagram via Facebook Ads Manager. Det är också det bästa sättet för att få full kontroll på dina annonser. Men du kan också annonsera på Instagram direkt i appen.

Vi ska gå igenom skillnaderna och hur du snabbt kan komma igång att annonsera på Instagram på 7 minuter.

Hur du annonserar på Instagram i appen på under 7 minuter.

Om din Instagram inte ser exakt ut så här, är det för att vi gillar night mode. Så allting är mörkt och färgerna är inverterade.

Först väljer du ett inlägg från din profil som du vill marknadsföra.

Annonsera på instagram
När du valt inlägg så får du välja vart du vill skicka besökarna av din Instagram annons.
Du kan nu välja mellan 3 val. Din profil, Din webbplats, eller dina direktmeddelanden.

Annonsera på instagramAnnonsera på instagramAnnonsera på instagram

Nu är det dags att välja vem som ska se din annons. Du ska skapa målgrupp helt enkelt.
Du får välja ålder, kön, geografi och intressen.
På Intressen så får du upp ett par förslag från Instagram baserat på din profil.
Men du är inte begränsad till enbart dem alternativet utan kan i sökrutan söka efter i stort sett vad som helst.
Instagram kommer när du satt ihop din målgrupp att ge dig en uppskattning på hur stor din målgrupp är.

Annonsera på instagram

Nu har vi ett inlägg vi vill marknadsföra, vi har ett mål med vart vi vill att besökarna av annonsen ska landa och vi har en målgrupp.
I nästa steg så ska vi sätta upp vår budget för annonseringen på Instagram.

Vi väljer nu ut daglig budget, Dvs hur mycket vi vill spendera per dag.
Och hur länge vi vill att annonsen ska ligga ute.
I exempelbilden ovan, 25kr/dag i 6 dagar.

Vi får nu också en beräknad ungefärlig räckvidd.
2000-5300 annonsvisningar i exempelbilden ovan.

Nu godkänner vi vår annons och lägger in våra kortuppgifter för betalning.

Klart! , Du har nu lärt dig att annonsera på Instagram på under 7 minuter.

När ska du använda ads manager istället?

Ads manager från Facebook är ett gratisverktyg för att hantera dina annonskampanjer på alla Facebookägda plattformar.
Som Instagram tex.

Att skapa annonser direkt i Instagram appen är ett bra sätt att bygga följare, få fler gilla-markeringar på ett inlägg eller andra aktiviteter där slutmålet sker på din Instagram profil. 
Men du är också begränsad till att använda annonsmaterial som är inlägg du lagt upp på din profil. 
Du kan när du annonserar direkt i appen inte välja andra bilder eller videor.

Oftast så vill företag öka sin försäljning på en webbsida, få in leads och kunna skapa mer värde av sin annonsering.
Då rekommenderar vi att du använder Ads manager för att skapa din annons.

Enkelt förklarat så ger Ads manager dig väldigt mycket fler möjligheter när det kommer till annonsmaterial, annonseringsmål och kontroll över din annonsering. 

 

Frågor och fungeringar?

Nu har du lärt dig både att annonsera på Instagram på under 7 minuter. Men också vad du kan göra i Ads manager.

Har du några frågor eller funderingar kring att Instagram annonsering så finns vi på DM digital här.
Vi har annonserat på Facebook och Instagram i över 10 år och kan hjälpa dig med allt ifrån enkel rådgivning, utbildning till att sätta upp en annonsstrategi åt dig så du kommer igång på riktigt. 

Kontakta oss på DM digital om du har några frågor om Instagram annonsering eller skulle vilja ha hjälp med att komma igång.
Eller
Boka ett strategimöte med oss så kan vi gå igenom just dina mål och vad du vill uppnå med din annonsering.

Om du vill läsa mer..