Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation z?

Hur vi når Generation Z svaras enklast på genom att kolla på beteendemönstret hos dem.
Sociala medier som Snapchat, Instagram, Tiktok och Reddit.
Men det räcker inte att bara veta vilka plattformar man når Generation Z på.
Vi måste kolla på vad dem gör där och vilken typ av budskap dem förväntar sig på respektive kanal.

Den ständigt uppkopplade generationen, Generation Z del 2. 
Har ni inte läst del 1. Vilka är Generation Z så gör det. 

Generation Z kallas inte bara den ständigt uppkopplade generationen. Dem är online på olika appar i stort sett hela sin vakna tid.
När jag var tonåring (1990-tal) så bestod min uppkopplade tid av 1-2 timmars datatid hemma om jag gjort läxorna och ytterligare kanske någon timme i datasalen i skolan.
Jag räknar inte min Nokia 3310 som användes till 90% för snake som att vara uppkopplad.

 

Idag kan det se helt annorlunda ut.
Man får inte glömma att Gen Z just nu spretar väldigt mycket åldersmässigt, men en 15-årings uppkopplade tid kan lätt se ut så här:
Vaknar- titta på telefonen och kolla igenom Snaps som kompisar skickat när dem sov. 
På vägen till skolan kolla på tiktok klipp och prata med kompisar via Snap, Kik, whatsapp och även messenger. Dem kollar på några roliga trådar på reddit också innan lektionen börjar.

När det blir rast så sitter dem och scrollar igenom sitt flöde på instagram och fortsätter med sin reddit-trådar samtidigt som dem Snappar med sina kompisar.

Lunchrasten spenderas likadant men dem hinner kanske med att titta lite mer på youtube och det kanske finns någon rolig streamer på twitch.

Skolan slutar och dem går hem för att sätta sig med sin laptop, göra läxorna men bara för det betyder det inte att dem är oanträffbara, utan dem är fortsatt på snap och kanske facetime:ar en kompis på messenger samtidigt som dem gör klart läxan.
Behöver dem kolla upp någonting när dem gör läxan eller rent generellt så är det google och youtube som gäller.

Kväll; och istället för tvsoffan så sitter Generation Z med sin laptop och tittar på Netflix, Youtube eller andra streamingtjänster.
Vill dem se eller följa ett traditionellt tvprogram så görs det via kanalernas webbstreaming tjänster, Viaplay, Kanal5 play osv.

Alla personers vardag ser olika ut, men detta är ett exempel på hur Gen Z´s uppkopplade tid ser ut.

Ett köp online för Generation Z. – Kan börja med att på Instagram ser dem en produkt dem tycker verkar häftig. Dem klickar sig in på länken och scrollar runt lite. Verkar det fortfarande intressant, så öppnar dem webbläsaren och googlar. Dem vill se vad som skrivits om produkten, vad det finns för omdömen och vad andra säger om produkten. (Finns det influencers/kändisar som använder den produkten).
När dem sen tittat runt på infon dem hittade via google så kanske dem söker efter det hela på youtube också för att se videor om produkten. 
Sen är köpbeslutet taget. Dem köper produkten eller inte. 
Det här är lite förenklat skrivet, men i stora drag så är det så här Generation Z handlar online.
Så att ha bra information och bygga upp en marknadsplan som sträcker sig utanför sina egna ägda kanaler blir extremt viktigt.

 

Så hur når vi Gen Z och på vilka plattformar och villkor kan vi påverka dem?

Två stora delar som Generation Z förknippas med även om det finns personer ur Generation X osv som gör det också är:
E-sport och Memes.

E-sport är att träna och tävla inom olika typer av datorspel. Fortnite, League of legends, starcraft mm.

Memes är helt enkelt bilder med en kort text till.
Memes kan skapas i alla möjliga sammanhang, för att inspirera, förlöljiga, skämta, motivera eller allmänt bara för att det är kul.
Ofta återanvänds samma bilder i memes till flera 100 000-tals memes globalt men med olika text vilket skapar en igenkänningsfaktor.

Så varför är det här viktigt för oss att veta?

Jo, för att dessa två delar ger oss en insikt i Generation Z´s kommunikation.
De bildar uttryck trender och kommunikation som det är svårt att få till och efterskapa utifrån.
Men som kan få otrolig effekt om man träffar rätt.

meme i annonser. Hur man når generation Z
Ett bra exempel från några år sedan när företaget Hipchat använde en känd meme för en billboard annons.

 

Inom E-sport blir det också en väldigt sluten målgrupp som kan vara svår att nå.
Framförallt unga killar är i E-gaming där influencers är streamers på Twitch eller Youtube och median som konsumeras ofta kretsar kring spel.

För att nå in här gäller det att sticka ut och visa nyttan direkt för generation z.
Content marketing med content speciellt anpassat för gamers är ett exempel på effektiv marknadsföring för att nå Generation Z.

 

Plattformar där vi hittar Generation Z och vad gör dem där?

I vårt exempel på en dag (online) i generation Z´s liv så fick vi snabbt ihop ett helt gäng plattformar.
Ni känner säkert till en hel del av dem själva, Youtube, Viaplay, Netflix osv men några andra kanske är mer okända så vi tänkte gå igenom dem. Vi kommer också gå igenom annonserings möjligheterna och möjligheterna till att bygga upp en organisk närvaro på dem olika plattformarna.

Youtube
Effektivt både i de flesta generationer idag.
Annonsering på Youtube görs via Google ads och har en bra målgruppsstyrning för att nå ut till specifikt de som du vill nå.
För att nå ut organiskt och bygga upp ett konto så krävs det bra content och koll på youtube SEO. (Vi kommer att släppa en artikel snart om Youtube SEO så prenumerera på våra artiklar så du inte missar den)
Att tänka på: Stor del av Generation Z använder adblockers vilket gör att de inte ser annonserna på youtube.

Instagram
Stort bland Generation Z, Men väldigt svårt att nå ut i bruset.
Organiskt så går det fortfarande att bygga upp en bra närvaro och få ett bra engagemang på plattformen.
Viktigt att tänka på dock är att precis som dess ägare facebook så är den organiska räckvidden kraftigt begränsad vilket gör att det kan vara bra att förstärka med annonsering.
Annonsering på Instagram görs via Facebook´s ads manager och har massvis med funktioner och möjligheter för detaljerad målgruppsinriktning. Vill du lära dig hur du annonserar på Instagram så rekommenderar vi att kika i vår Guide till facebookannonsering. 

Snapchat
I Sverige idag en utav dem absolut största kanalerna för Generation Z.
Att tänka på: Svårt att bygga upp organisk närvaro på Snapchat lite beroende på bransch.
Annonsering på Snapchat i Sverige är fortfarande ovanligare än på Instagram/Snapchat.
Detta gör att ni har stora möjligheter att nå ut och få fler personer som faktiskt tittar, engagerar och swipar på era annonser på Snapchat.
Denna ”lucka” kommer förmodligen försvinna inom ett par år då fler och fler hittar till plattformen annonsmässigt.  

TikTok
Tiktok är en utav världens mest nedladdade appar under slutat på 2019, början på 2020.
65% av användarna är under 30 år vilket gör att en stor del faller inom  vår kategori av Generation Z.
Just nu är det bästa tillfället att bygga en organisk närvaro på Tiktok.
Plattformen växer fortfarande extremt mycket i Sverige, och de som lyckas bygga upp sina konton på Tiktok redan idag kommer att ha ett extremt försprång.
Tiktoks algoritm är också helt annorlunda mot instagram och facebook´s och är uppbyggd för att visa rätt innehåll för rätt personer.
Men framförallt, Att maximera den organiska räckvidden!
Vi på DM digital är ett utav de första företagen i Sverige att erbjuda annonsering på Tiktok. 
Så vill ni veta mer så kontakta oss så kan vi hjälpa till med rådgivning i både att bygga organiskt och att göra annonser på tiktok.

Reddit
Också kallat ”The frontpage of the internet” 
Det är helt enkelt världens största forum med underforum. sk Subsreddits inom i stort sett allting.
Reddit är födelseplatsen för i stort sett alla memes som finns. 
Vill ni veta mer om Reddit annonsering så kan ni läsa vår sammanfattning. 

3 tips för din kommunikation med Generation Z

1. Anpassa innehållet efter plattform.

Generation Z är uppväxta online.
ATT SKRIVA MED CAPS LOCK innebär att du skriker.
Precis som att du inte skulle sätta dig och skrika i ett bibliotek skulle generation z inte använda caps lock i sin kommunikation.

Alla plattformar vi listat ovan, och dem vi missat har sin egen jargong.
Sina egna spelregler för hur kommunikationen ska uttryckas.
Missar ni detta så kommer ni att snabbt bli borträknade av målgruppen.

2. Håll det kort och dela hellre upp det i delar.

Generation Z är generationen av stories.
Du kan alltid hoppa framåt lite i ett youtubeklipp om det går segt. Du kan se highlights av ett tv-program.
Stories (korta videoklipp på 10-sekunder till max 1 minut) finns på instagram, facebook, youtube, och tiktok och snapchat är i stort sett uppbyggt på det.

Uppmärksamhetsspannet du får från Generation Z är max 10 sekunder.
Skapa därför hellre innehåll i stories format och måste du göra längre så gör det till flera stories.

 

3. Bygg en relation med Generation Z

Som vi gick igenom i första delen av vår artikelserie om Generation Z.
Generation Z vill handla av varumärken som står för någonting dem kan relatera till.
Oavsett om det är etiskt, organiskt, skapar en bättre värld eller helt enkelt bara är för en bra idés skull.
De är generationen som du måste bygga relation med för att få lojala köpare eller köpare överhuvudtaget.

I er kommunikationsplan så är det därför viktigt med en bra ”brand-story” och kommunikation som hellre är underhållande i storytellingformat än att det är radannonser där det står ”Köp jackor för 799kr denna vecka.

Medvetna köpare kräver mer ansträngning från er som annonsör.

Få fler av våra artiklar & tips
Vi lovar att inte spamma dig.

Om du vill läsa mer..