Så gör man för att annonsera på Snapchat

Det korta svaret är att annonsera på Snapchat gör man enkelt via Snapchat ads manager. När man ansökt om, och fått ett annonskonto.
Så sätter man upp en kampanj och kan sen välja målgrupper baserat på intressen, beteende, geografi, demografi osv.
Men för att göra en lyckad annonskampanj krävs det mer än så.
Så i den här artikeln ska vi förklara allt om hur man annonserar på Snapchat.

Eftersom du hittat hit behöver vi kanske inte gå in i jättedjup detalj på vilka målgruppen är på Snapchat men vi gör en snabbgenomgång av vilka det är som använder Snapchat.

Snapchat används av 39% av Sveriges internetanvändare.

Men, bland 12-25-åringar så är det 86% som använder Snapchat, och de flesta av dem flera gånger om dagen.
(källa ”Svenskarna och internet 2019

 

Så vad innebär det för dig?
Annonserar du idag och försöker nå den målgruppen på Instagram eller Facebook så kan det vara dags för dig att börja annonsera på Snapchat istället.

 

Så hur fungerar det att annonsera på Snapchat?

 

Snapchat erbjuder som de flesta andra sociala medier en möjlighet att ansöka om både Ads manager och Business manager konton.
Snapchat Business manager har som funktion att administrera dina annonskonton.
Snapchat Ads manager är där du gör själva annonserna. Du som tidigare annonserat på Facebook känner säkert igen kontostrukturen sedan innan.

Strukturen vi kommer att följa här i Snapchat är alltså :
– Kampanj 
-Adset
-Ad / Annons

När man skapar en annons på Snapchat börjar man med att skapa en annonskampanj och får 9 olika annonseringsmål att välja bland.

Annonsera på Snapchat. Annonseringsmål i Ads manager

Som vi ser här är dem uppdelade i 3 olika kategorier.
Awareness / Consideration / Conversions
Snapchats algoritm vill veta vad vårt mål är för att kunna styra hur annonserna visas.
Här gäller det dock som med all digital annonsering att tänka till på hur din målgrupp kommer att agera.
Är det en kall målgrupp så kanske du behöver köra en kampanj i Consideration stadiet (ex Driva trafik till webbplats) innan du kan få bra resultat på en kampanj där du vill optimera för webbplats-konverteringar.

Annonsera på Snapchat Kampanjvy

När vi sätter upp en kampanj kan vi välja mellan Dagsbudget och Livstidsbuget på kampanjnivå.
Också kallat Kampanjbudgetoptimering eller CBO.

En ny funktion vi får här också är att kunna göra enklare A/B tester.
Det innebär att vi enklare i samma kampanj kan sätta upp splittester på antingen Målgrupp eller på Creative (Själva annonsmaterialet).

Om vi går vidare till nästa steg, så är det att sätta vår Adset.
En Adset är helt enkelt annonsinställningarna för en eller flera annonser i en kampanj.
Vi får här möjlighet att välja annonsformat.
Annonsformaten vi har tillgång till när man annonsera på Snapchat är:Annonsera på Snapchat Annonsformat

Single image eller video
Är en bild eller videoannons i fullskärm på mobilen. Annonsen kan vara upp till 3 minuter lång.
Men vi har sett bäst effekt när video vart under 15 sekunder.

Story Ad
Blir en bricka bland stories som öppnar upp 3-20 bilder eller videor i stories format.
Vi har sett bäst effekt här när vi fångat uppmärksamheten av användarna och kommit till CTA så fort som möjligt. (3-5 stories).

Collection Ad
Ger oss möjligheten att visa en bild eller video.
Men, under den visa en produktfeed med klickbara produkter. Genom att koppla ihop sin produktfeed med Snapchat kan man göra den produktfeeden dynamisk.

AR Lens
Är precis som det låter ett AR (augmented reality) filter.
Där det du designat interagerar med användaren när denna använder sin kamera i Snapchat-applikationen.
AR filtret sponsras ju av dig som annonsör så din logotyp finns då med och syns tydligt.
Annonsera på Snapchat , Snap lens

Filter
Är ett kamerafilter som läggs ovanpå det som filmas eller tas kort på för användaren.
Filter är precis som AR linser sponsrade med annonsörens logotyp.
Annonsera på Snapchat Filter

Målgruppsinriktning

Nu har vi valt annonsformat och nästa steg i vår adset är att välja målgrupp.
När vi gör en annons på Snapchat så får skapa vår målgrupp efter 4 olika kategorier.

Geografi
På Snapchat kan vi bland geografi välja mellan två olika varianter.
Antingen skriva in orter, att inkludera eller exkludera, exempelvis Norrköping, Malmö eller Dalarna.
Men, Snapchat har en ännu skarpare funktion också.
Via geo-pins så kan vi ställa in och styra exakt vilka områden vi vill inkludera eller exkludera.
När du ställer in dessa har du gatunamn, landmärken och även tom koordinater att välja på för att göra din inställning.
Det här gör att du kan styra exakt vart dina Snapchat annonser ska visas.
Annonsera på Snapchat Geotaggning

Demografi
Under demografi väljer du enkelt bland ålder, kön och språk.

Intressen & Beteenden
På intressen & beteenden har Snapchat ett antal fördefinierade kategorier som deras annons algoritm tagit fram.
Bland dem hittar vi det mesta, även om det är relativt breda kategorier.
Annonsera på Snapchat, Intressen & beteenden

Mobilenhet
Den sista kategorin vi får att välja på när vi sätter målgruppen till vår annons på Snapchat är mobilenhet.
Här låter Snapchat oss välja bland en lista på extremt många olika mobiltelefonmodeller. Men också operativsystem (android / ios). 
Vi kan också välja efter mobiloperatör och till sist om enheten är ansluten till wifi eller inte.
Dem här funktionerna finns många olika roliga sätt att nyttja, som exempelvis ha anpassade annonsmaterial beroende på telefon.
Det sista alternativet med anslutning till wifi eller inte är mer användbart i länder där folk generellt sett har sämre hastighet på sitt mobila internet, eller om man vill få användarna att ladda hem stora appar.

Ad / Annons

Nu har vi kommit till sista delen. Ad, Alltså själva annonsen i sig.
Som vi sett bland annonsformaten så är det 9:16 dvs stående helskärmsbilder / helskärmsvideor som gäller när vi gör Snapchat annonser.

Snapchat har i sitt verktyg Snap publisher som är en del av Ads manager kontot ett enkelt verktyg för att via deras fördesignade mallar skapa enkla bildannonser och några videoannonser.
Vi föreslår dock att man gör sina annonser i andra program för att sedan importera dem till Snap publisher och Ads manager.
Detta för att vid exempelvis single video-formatet så har vi sett att allra högst effekt för vi med annonser under 15 sekunder.
Dessa annonser ska då på 15 sekunder skapa en bild av annonsören, väcka intresse och skapa ett tillräckligt starkt incitament för att klicka på CTA.

Vi på DM digital producerar de mesta av våra kunders Snapchat annonser själva.
Vi har när vi skapat flera hundra annonser för Snapchat lärt oss en hel del av vad som fungerar bäst.
Vi har experimenterat och testat de mesta man kan göra när man vill annonsera på Snapchat.
Dem annonskampanjer vi kört på Snapchat har varit bla. för Gymnasier, Elevrekryteringar, Personalrekryteringar, Varumärkeskampanjer för unga klädmärken och webbshoppar till heltäckande funnels för App nedladdningar.
Istället för att lägga upp våra annonser här så gör vi så att om ni fyller i kontaktformuläret längst ned här på sidan eller på annat sätt tar kontakt med oss så delar vi gärna med oss och bollar idéer med er.

 

 

Snapchat Pixel
Snapchat har likt de flesta andra annonsnätverk ett script som ska underlätta annonseringen för dig.
När man annonserar på Snapchat så har pixeln ett par olika funktioner uppdelat i två olika kategorier.

Kategori 1, Mätning av data:
Snapchat Ads manager ger dig möjligheten att lägga in Impression Tags och Swipe-up Tags. 
Denna synkar då datan och ger en verifierad bild av hur många impressions kontra swipe-ups som din annons genererat. 
Snapchat pixel gör detta genom scriptet du lagt in på din webbplats eller målsida.

Kategori 2, Målgrupper:
Det andra syftet som Snap pixel ger är möjligheten till att skapa olika typer av Custom Audiences när du ska välja målgruppen på Adset nivå.

 – Retargeting (Återannonsering) mot de som besökt din webbplats / målsida sedan innan.
 – LookAlike (LLA) som helt enkelt innebär att Snapchat tar fram en målgrupp som är väldigt snarlik de de besökare som redan konverterat. 
Ex. Om ditt mål är att annonsera för att sälja Skor, så kan Snap pixel när du uppnått tillräckligt många köp på din webbplats ta fram en målgrupp som är väldigt lik dina nuvarande köpare, men som du kanske har missat i din ordinarie målgrupp som du satte upp på Adset nivå.

Utöver dessa funktioner har Snapchat ett par andra funktioner för Custom Audience via olika samarbetspartners. 
Alla dem fungerar dock inte här hos oss i Sverige.
Men ni kan läsa mer om Snapchats alla Custom Audiences här. 

Sammanfattningsvis

För en lyckad annonskampanj på Snapchat krävs det en kombination av bra Annonsmaterial, bra uppsatta Adsets och att du håller koll löpande på dina annonser för att se till att du får ut så hög CTR som möjligt av dina annonser.  

Att få till rätt storlek på målgrupp kan också vara svårt för en del till en början, men vi rekommenderar att testa runt skapa flera Adsets.
Med Snapchats nya funktioner kan man enklare än tidigare skapa A/B tester av både Adsets och Annonsmaterial för att kunna ta fram data och se vad som levererar bäst. 
Har man inte tid till det själv så kan ni vända er till oss på DM digital så kan vi se om vi kan hjälpa er att uppnå era mål.

Det sista vi vill få med är dock att än så länge är Snapchat inte lika överannonserat som ex. Facebook och Instagram.
Inte i Sverige och Norden iaf. 
Så det gör att med rätt typ av annonser kan vi idag få ut mycket mer resultat för pengarna än vad vi får i andra plattformar. 

Har ni några frågor om eller vill ha hjälp med att annonsera på Snapchat så fyll i formuläret nedan så pratar vi. 
Läs annars mer om hur vi jobbar med socialmedia marknadsföring. 

Fyll i för frågor om annonsering på Snapchat
Kul att du vill komma igång med Snapchat annonsering.

Om du vill läsa mer..

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation z? Hur vi når Generation Z svaras enklast på genom att kolla på beteendemönstret hos dem. Sociala medier som Snapchat, Instagram, Tiktok och Reddit. Men det räcker inte att bara veta vilka plattformar man når Generation Z på. Vi måste kolla på...