Ordlista inom Digital marknadsföring 101

Ordlista inom Digital marknadsföring.

“Person 1:
Du! Den nya landningssida vi la upp saknar fb-pixel!
Lägger du in den nu direkt och kollar så GA synkar ordentligt också.
Jag vill A/B testa lite nya trafikkällor jag köpt.
Person 2: Ok, men jag håller på att ändra i alla meta-beskrivningar på bloggen.
Copywritern skrev ju inte SEOvänligt så vi syns inte topp 10 i SERPen på våra huvud keywords.
Om all trafik är köpt kommer det ju bli sjukt svårt att jobba bara inbound om vi ska ha SQL till 3 pers. “ 

Så här kan det låta när två digitala marknadsförare pratar.
Så vad sa dem egentligen här?

Digitala marknadsförare älskar buzzwords. Ord som låter häftiga och som ofta är en blandning av olika engelska uttryck.

Vi på DM digital är skyldiga till att använda oss av mycket såna buzzwords också, Så här kommer en liten ordlista inom digitala marknadsföring.

Tips: Använd Ctrl + F för att söka i ordlistan.  

Vi kommer fylla på ordlistan i takt med att vi kommer på oss själva med att använda fler buzzwords.

Vi har satt ihop en ordlista på de vanligaste termerna inom digital marknadsföring.
Vet du vad CPM, CTA och audience network är för någonting?

 

301
En term använd för att permanent peka om en sida. Exempelvis om bloggen tidigare funnits på hemsidan.se/blogg och numera finns på hemsidan.se/tips då gör man en 301-redirect för att besökare av den gamla adressen ska hamna rätt på den nya adressen.

404 
En död länk. En länk som inte leder någonstans.

A/B test
En term använd i samband med testning. Om man exempelvis är osäker på vilken landningssida som ger bäst konvertering, då kan man göra ett A/B test för att se vilken utav sidorna som ger bäst resultat. 

Alt tagg / Alt text
En alt tagg används ofta inom SEO och är en text man lägger in för att förklara för sökmotorer vad en bild handlar om. 

Adblock
Ett plugin / insticksprogram som man kan använda på sin webbläsare för att inte se reklam på ex.vis youtube.

Ankartext
En SEO term som är text som länkar vidare. Istället för att som förr i tiden skriva klicka här. Och länka vidare ordet här, så gör man hela meningen till länken som då blir klickbar. 

Avvisningsfrekvens, (se även bounce rate)
Ett mättal på hur många som besöker en sida och sedan direkt lämnar.
Detta kan bero på att sidan laddar långsamt eller att det som fanns att läsa inte var särskilt intressant för besökaren. 

Adsense
Googles verktyg för sidor och kanalägare på youtube att monetisera genom att visa annonser från google på sina hemsidor/videor. 

AMP
Accelerated mobile pages
Ett verktyg från google för att snabbinläsa information från webbplatser listat i googles sökmotor 

Adwords, tidigare namn på google ads
Som är den plattform google tillhandahåller för att köpa annonser i Googles nätverk.

Affiliate , Affiliate marketing , Affiliatemarknadsföring
Affiliatemarknadsföring är när någon, En sida eller en influencer, youtuber eller liknande länkar till en produkt. När denna produkt säljs så spåras köpet till den sida/person som länkat till produkten. En provision utbetalas då för säljet.

Affiliatenätverk
En plattform som kopplat ihop sidor / influencers / Youtubers med annonsörer.

Annonstillägg
En funktion som i google ads visar extra företagsuppgifter till en annons.

Analytics
Oftast, Google analytics. Ett verktyg för att mäta webbplatsdata på en sida man äger/har tillgång till.

Audience network
Ett nätverk av sidor och appar som är anslutet till en annonsplattform.
Detta möjliggör att man via den annonsplattformen kan nå utanför de applikationer som ägs av annonsplattformen.
Exempel på annonsplattformar med Audience network är Facebook audience network och LinkedIn audience network.

B2B
Business to Business, kommunikation / marknadsföring / försäljning mellan företag.

B2C
Business to Consumer, kommunikation / marknadsföring / försäljning till privatpersoner.

Bannerannons/Displayannons
Ofta vanligt förekommande annonsformat på webbsidor.

Bounce rate
Se avisningsfrekvens

Beteendebaserad segmentering, även kallat Behavior based targeting
Ett sätt att styra annonser baserat på data om beteende bland olika målgrupper.
Finns tillgängligt framförallt på stora plattformar och sociala medier som har samlat mycket data om sina användare.

Business manager
En konto som möjliggör enkel administration av flera annonskonton och sidor på Facebook. 

Benchmarking 
En term för att jämföra / testa två eller flera olika alternativ mot varandra för att se vad som presterar bäst.

Breadcrumbs/brödsmulor

Cookie,
En fil på webbplatser som sparas på dator eller i webbläsaren för att vad besökare gjort på sidan.

Content marketing
En marknadsföringsterm som innefattar all typ av marknadsföring där innehåll tas fram specifikt för att skapa intresse hos en viss målgrupp.
Detta innehåll kan bestå av texter, videor eller annat innehåll som skall attrahera och intressera de som ser innehållet.
Det bygger även på möjligheten att bygga varumärke och förtroende hos de som ser innehållet. 

Få fler av våra artiklar & tips
Vi lovar att inte spamma dig.

CPC
Cost per click .
En vanlig form av betalning för annonser där man helt enkelt betalar per klick.

CPM
Cost per Mille
Kostnad per tusen visningar. 

Content
Innehåll, kan vara alltifrån bloggposter, infografiker, tester, videor mm.

CPA
Cost per action.
En betalform där man betalar annonser per händelse.
Ex. vis per anmälan till ett event eller liknande.

CPL
Cost per Lead
Betalningsform per lead. (Se även Leads)

CPV
Cost per View
Kostnad per visning, Oftast inte en betalningsform utan snarare ett mätmått.

CPO
Cost per Order
Kostnad per order

CTA
Call to action
Ett begrepp använt för att beskriva element/knappar som gör att besökaren kommer vidare i processen och gör det som webbsides ägaren vill.
Ex. Prenumererar på ett nyhetsbrev, Laddar hem en pdf eller lägger en vara i varukorgen.

CTR
Click through rate
Ett mätvärde för hur många som klickar sig vidare. 

CRM
Customer Relationship Management är ett verktyg för att sortera, organisera och anteckna kommentarer om kunder för att bibehålla en god kundrelation.
Används även av sälj för att se vilken fas en kund är i och för att hålla koll på kunden är köpredo. 

CMS
Content managment system.
En plattform för att enkelt administrera en webbplats. Exempel på CMS är wordpress. 

Crawler / Spindel
En bot som besöker webbplatser för att samla in information.
Ex på företag som använder sig av botar är Google som “crawlar” webbsidor för att visa i sitt sökresutat och indeed som “crawlar” efter platsannonser för att kunna publicera på sin webbplats.

Digital marknadsföring
Marknadsföring som sker i digitala kanaler.
Inom digital marknadsföring finns även olika underkategorier såsom socialmedia marknadsföring, mobil marknadsföring, e-post marknadsföring mm.

Digital strategi / Digital marknadsföringsstrategi

En marknadsstrategi speciellt framtagen för digitala medier.
Ska innehålla en komplett plan för vilka man vill nå, vart man ska nå dem och hur. Men till skillnad från en generell marknadsföringsstrategi innefattar detta enbart digitala kanaler.

Direkttrafik
Besökare på en hemsida som kommit direkt in på hemsidan.
Detta till skillnad mot om man kommit in via annonser på sidan eller hittat till sidan via en sökmotor. 

Dagspress annonsering
Benämning för annonsering i tryckta nyhetstidningar som utkommer dagligen.
Ex aftonbladet, DN, Svenska dagbladet mm. 

DR – Direktreklam
Populär metod att marknadsföra sig under 90-talet.
Innefattar att skicka adresserade utskick via post till potentiella kunder.

Display nätverk
Ett nätverk av webbplatser där annonser kan visas.

Dropbox
Ett program skapat för att enkelt kunna dela filer och spara dessa på internet.
Fungerar i stort sett som en hårddisk på internet där du och de du delar filer med kan komma åt dessa oavsett vart dem än är förutsatt att dem har internetuppkoppling.

Drupal 
Ett CMS (Se CMS)

E-post marknadsföring, E-Mail marketing
Marknadsföring genom mail.
Begreppet innefattar alltifrån nyhetsbrev, massmail utskick och riktade erbjudanden till kundklubbsutskick mm.

Engagemang / Engagemangsnivå
Ett mätvärde på hur högt engagemang någon har på sociala medier.
Ex. Ett instagram konto med 10 000 följare som har i snitt 1000 gilla markeringar per bild har ett engagemang på 10%.

Frekvens
Frekvens är hur ofta en annons visas per användare. 
Detta uträknat i genomsnitt / användare.

Förtjänad media
Media som ej är köpt eller ägt. Ex på förtjänad media är om du i ditt företag öppnat en ny butik och du får tidningsartiklar skrivna om er. 

Förvaltarkonto / manager account
En kontotyp i google ads som möjliggör att du kan administrera flera google ads konton. 

GA
Se Analytics, Oftast benämnt som Google Analytics

Google Search / Sök
Benämning på googles sökmotor.

Google Mybusiness / Företagssida
Googles företagsregister där du kan registrera ditt företag för att synas i sökresultat.

Google search console
Är ett verktyg från google där hemsidesägare kan styra över vad google ska indexera från hemsidan.

Google Analytics
Ett mätverktyg från google som gör att ägaren till en webbplats kan samla in data om besökarna. Antal besökare, demografi samt mycket mer. 

GDPR
Dataskyddsförordningen, Ett EU-direktiv över hur företag ska behandla personuppgifter från EU-medborgare.

Hangouts / Google Hangouts
Google plattform för SMS, Röstsamtal, Videosamtal samt chatt. Obs. Funkar bra för videokonferenser 

Gen X
Personer födda 1961- början på 1980-talet

Gen Y
Personer födda 1980-talet till slutet på 1990-talet.

Gen Z 

Personer födda slutet av 1990-talet fram till 2014.

Alla gen X/Y/Z generationer förknippas ofta med olika vanor och konsumentbeteenden och olika beteenden på internet.

Hootsuite
Ett publiceringsverktyg för sociala medier. Detta verktyg gör det enklare att planera upp hur annonsering på sociala medier ska göras, automatiskt publicera innehåll mm. 

Influencer
En person eller ett konto i sociala medier som har ett stort antal följare och ett högt engagemang. En influencer kan då påverka sina följare genom det förtroende influencern byggt upp bland sina följare.

Innehållsplan / Contentplan
En plan på vilket innehåll som ska tas fram, användas och publiceras i marknadsföringen.
Detta för en specifik tidsperiod. 

Internetannonsering
Samlingsbegrepp för all typ av annonsering på internet.

Indexering
När en webbsida läggs till hos en sökmotors index.

Inbound marketing
Är ett begrepp inom marknadsföring för få kunder att hitta till företaget och välja att köpa produkten. Genomförs ofta genom att använda Content marketing.

 

Få fler av våra artiklar & tips
Vi lovar att inte spamma dig.

Joomla
Ett CMS

JS / Javascript

En kod-sträng som läggs på en hemsida för att utföra någonting.
Exempel på Javascript är facebook pixel.

Konvertering
När en besökare gör det du satt som mål att de ska göra på din webbsida.
Ex, Du vill få fler personer till din webbshop.
Så du erbjuder en rabattkod mot att de lämnar sin mailadress
När besökaren då har lämnat sin mailadress så har de konverterat.

Konverteringspunkt

KPI
Key performance index

Källa / Source
Term använd för att benämna var en besökare kom ifrån.

LTV / Lifetime value
Livstidsvärde på en kund.
Används ofta för att räkna på lönsamhet vid marknadsföringsinsatser.
Ex om en kund kostar 1 200kr att få in och första köpet är på 1 000kr men LTV är 25 000kr så är det fortfarande en väldigt bra affär.

Leads
En person eller organisation med intresse eller potentiellt intresse för de som du säljer.

Länkstrategi
En SEO term för att sätta en strategi för alla länkar in och ut på din webbsida.

Landningssida
En sida (ofta one-pager) med ett enda tydligt budskap dit trafik från en marknadsföringskampanj riktas.

SEO
Sökmotoroptimering.
Optimering av webbplats för att visas så högt upp som möjligt i googles sökresultat på relevanta sökningar.

SEM
Sökmotormarknadsföring.
Annonsering på sökmotorer. Ex. google eller bing. Kan innefatta både betald annonsering i sökmotorer samt organiskt arbete för att få bättre placering i SERP.

Script 
En kort kodsnippet som läggs in på en sida för att utföra någonting.
Ex. Snapchat pixel som lägger en cookie på besökarna för att sedan kunna återannonsera mot dessa i Snapchat applikationen och i dess annonsnätverk.

Marketing Automation (MA)
Ett sätt att automatisera marknadsföring. Används ofta i samband med E-post marknadsföring och Inbound marketing / Content marketing.
Ex på saker som kan automatiseras är skicka uppföljningsmail, välkomstmail, lägga in personer i listor för riktad annonsering eller att spåra när de besöker en hemsida.

Mailchimp
Välkänt program använt för att skicka sk. massmail.
Har numera även funktioner för att bygga landningssidor mm.

Meta

 

MQL Marketing qualified leads
Ett lead som är i stadiet att det känner till företaget och ev. produkterna företaget erbjuder men ej är redo att köpa.

Native ads / Native annonsering
Annonser skrivna eller skapade för att passa in i den miljö den visas i.
Ex på native ads är sponsrade artiklar.

NKI
Nöjd kund index.
Ett mätvärde på hur nöjda ett företags kunder är.

Onpage SEO
SEO arbete som utförs på en webbplats.
Ex. Skriva texter sökvänligt lägga in alt-taggar på bilder mm.

Offpage SEO
SEO arbete som utförs utanför en webbplats.
Ex. Få relevanta inlänkningar från andra sidor som sökmotorn litar på.

Organiskt
Icke betalt.
Ex. Trafik som kommer via en sökmotor för att ni skrivit bra innehåll är organiskt.
Om ert företag bygger upp ett välbesökt instagramkonto och ni får era följare att köpa era produkter genom era inlägg där är det organiskt.

Pixel / Facebook pixel
Ett JS från facebook som möjliggör att samla in data från dina webbplatsbesökare för att sedan kunna rikta annonser mot dem i facebooks annonsnätverk.

PPC 
Pay Per Click. Benämning på betalningsmetod där man betalar för annons per klick.

Retargeting / Remarketing
Sk. Återannonsering.
Annonsering som med hjälp av tidigare besöksdata möjliggör att ni kan annonsera mot dessa personer igen.
Ex. En person har besökt en produktsida i er webbshop för ett par Nike skor, Ni kan då med retargeting se till att ni visar annonser om just dem skorna för denna besökare på andra webbplatser.

ROI
Return of investment
Ett mätvärde på hur mycket du får tillbaka på din investering.

ROAS
Return of adspend
Ett mätvärde på hur mycket du får tillbaka för dina investerade annonspengar.

Responsiv
En webbplats som är responsiv anpassar sig efter storleken på din skärm.
Detta gör att du inte behöver ha en speciell mobilversion av webbsidan. 

Räckvidd
Antalet personer som sett en annons.

SERP 
Search engine results page
Är resultatsidan som en sökmotor visar på en viss sökterm.

Socialmedia strategi
En strategi för vilka sociala medier du ska synas i samt vilken typ av innehåll som du ska publicera / Annonsera på respektive plattform.

Social media marketing/ Socialmedia marknadsföring
Marknadsföring genom sociala medier.

Socialmediabyrå

En digitalbyrå specialiserad på sociala medier, Som oss på DM digital.se
Kan hjälpa till med alltifrån annonsering, mätning / analys av data och

 

Sökordsanalys
En analys av vilka sökord som är relevanta och passande att synas på.
Samt även vilka som är “enklast” att ranka på. 

Sitemap
Som en karta över vilka sidor och undersidor din webbplats innehåller.

 

SWOT-Analys
Står för Strengths Weaknesses Opportunities Threats
Är en metod för att planera någonting strategiskt.

Social selling
En form av försäljning / kundbearbetning via nätverkande i sociala medier.

SQL (Sales qualified leads)
Ett lead som är redo att köpa / ha ett möte med en säljare.

Trafik
Ett annat ord för besökare / webbplatsbesökare.

Teknisk SEO
SEO arbete som utförs på hemsidan och i CMS:et där man optimerar möjligheterna att sökmotorer ska indexera sidan. 

URL
En webbplatsadress.

UX
User experience.
Handlar om att göra designen utav en sida så användarvänlig som möjligt.

Visningar / Impressions
Ett mätvärde av hur många som sett en post i sociala medier eller en annons.

Köpt media
Annonser och uppmärksamhet du betalat för.
Ex är Annonser, köpta / Sponsrade artiklar mm.

Word of mouth
Marknadsföring som bygger på att nöjda kunder pratar med andra och tipsar vidare om din tjänst / produkt till andra dem känner. 

Widget / Tilägg
Program och funktioner som läggs till i WordPress för att utföra någonting.
Ex widget för att skapa ett kontaktformulär eller lägga in tredjepart mätningar av data. 

WordPress
Ett av världens vanligaste CMS för att skapa och administrera en hemsida.

Webinar
En föreläsning online

Ägd media / Owned media
Media som ni själva äger.
Ex er hemsida, era egna socialmedia kanaler mm.

Hoppas ni blev lite klokare av av vår ordlista.

Känner ni att ni skulle vilja ha en analys av er digitala marknadsföring eller era social media kanaler så fyll i formuläret nedan.
Eller scrolla upp lite och prenumerera på våra artiklar för att få mer intressanta artiklar inom digital marknadsföring & sociala medier.

Vill du se över er digitala marknadsföring?
Det är helt kostnadsfritt och vi kan gå igenom ert läge och se hur vi kan hjälpa er

Om du vill läsa mer..

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation z? Hur vi når Generation Z svaras enklast på genom att kolla på beteendemönstret hos dem. Sociala medier som Snapchat, Instagram, Tiktok och Reddit. Men det räcker inte att bara veta vilka plattformar man når Generation Z på. Vi måste kolla på...