Varför du inte ska sponsra inlägg på Facebook

Om du är administratör för en Facebooksida har du säkert sett knappen.
”Sponsra detta inlägg”
Du har säkert hört också att trycka på den knappen är samma sak som att kasta bort sina pengar.
Men varför finns knappen då?
Vi ska reda ut när du ska sponsra inlägg på Facebook och när du absolut INTE ska använda den knappen.


Sponsrade inlägg på Facebook.

För dem flesta småföretagare eller eg. alla företagare som inte har en hel marknadsavdelning så är sponsra ett inlägg ofta det första sättet som dem provar på betald annonsering på Facebook.
Resultaten brukar dock utebli eller så är det väldigt svårt att mäta och se vad det gav.

Varför du inte ska sponsra ett inlägg på facebook

Att sponsra inlägg på Facebook är egentligen att man tar ett vanligt inlägg och som företag väljer att sponsra det för att få en extra boost. Dvs en extra räckvidd på inlägget.
För att gå in mer i detalj så måste vi säga att idag ligger den organiska räckvidden på 6%-7%.
Det innebär att om en Facebooksida har 10 000 följare så når sidans inlägg i snitt 600-700 personer.
Detta har sjunkit mer och mer för varje år och vid varje uppdatering utav Facebooks algoritm.
Knappen ”Sponsra detta inlägg” finns egentligen till för att ge ditt inlägg en extra räckvidd.
Helt enkelt, Nå fler av din sidas följare.

 

Så vad innebär det här för dig?

Inlägg skrivs ofta med specifika syften, ”Vi har extra julöppet fram till 23:00 fram till den … ” osv
Är det budskapet tillräckligt och det enda man vill är att följarna av sidan + kanske ev. några fler man valt i målgruppsstyrningen ska se detta inlägg så varsågod. Använd knappen!
Men allt som oftast vill man uppnå någonting mer än bara att få ut ett enda budskap. Vi vill kanske få fler att ladda hem en guide på vår hemsida, Boka tid eller gå in och köpa någonting på vår webbplats istället.
Det som sker då om vi använder knappen ”sponsra detta inlägg” är att vi trycker ut ett inlägg som inte väcker något speciellt intresse, inte har en tydlig CTA och detta inlägg hoppas vi ska bli sett av en kall publik.
Den kalla publiken är då personer som vi knappade in ifrån målgruppsstyrningen.
De flesta som ser inlägget kommer att scrolla rakt förbi det utan att reagera det minsta.

Facebook har också en tendens att visa inläggen som sponsras för framförallt personer inom målgruppen som är extra benägna att ”like:a” allting dem ser.
Ni känner säkert någon sådan person, som oavsett vad det än är like:ar posten. Rockfestival, like. Rymdresor, Like!. Paketresor till anderna, Like! Stefan Löven?, Like på den också.
Detta utan att ha någon som helst anknytning, köpintresse eller vill veta något mer om det.

Så det vi uppnått nu med vårt sponsrade inlägg är att vi har fått ut vårt något klena budskap till kanske ytterligare 10-15% av våra följare.
Och vi har också nått alla de som like:ar och kommenterar allting ifrån varje målgrupp som vi valt.

Så vad ska du göra istället då?

Dina kunder köper inte allting dem ser, bara för att dem sett ett kort inlägg. Du måste på Facebook precis som med all annan marknadsföring göra en strategi för hur dina kunder handlar, vad som triggar dem och hur du ska få dem intresserade.
Med en strategi på plats så kan du få otroliga resultat genom att göra riktiga annonser på Facebook.

Ads manager som Facebooks verktyg för att skapa annonser heter är svårare att navigera än bara att trycka på knappen ”sponsra inlägg”.
Men det ger så mycket mer möjligheter när det kommer till styrningen av dina annonser, CTA på annonserna och framförallt mätbarheten.
Lär dig grunderna i Facebook annonsering i vår guide: Nybörjarguide inom Facebook annonsering.

Sammanfattningsvis.
Om du behöver få en extra push på ett av dina inlägg. Där målet är att exakt det som står i inlägget ska nå fler av dina egna följare.
Då är knappen rätt att använda.

Om du vill att användarna ska göra någonting annat, vad som helst. Ladda hem, Köpa, Boka tid, Besöka eller vad som helst.
Då finns det mycket bättre annonseringsmöjligheter på Facebook i Ads manager.

 

Är du osäker på något ord eller någon förkortning som funnits i texten.
Kika in vår ordlista inom digitalmarknadsföring. 

Få fler av våra artiklar & tips
Vi lovar att inte spamma dig.

Om du vill läsa mer..

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation Z?

Hur når vi Generation z? Hur vi når Generation Z svaras enklast på genom att kolla på beteendemönstret hos dem. Sociala medier som Snapchat, Instagram, Tiktok och Reddit. Men det räcker inte att bara veta vilka plattformar man når Generation Z på. Vi måste kolla på...