6 Anledningar till varför du misslyckas med att annonsera på facebook

Många företag vi är i kontakt med tycker att dem har testat att annonsera på Facebook.
Dem har i stort sett alltid tryckt på knappen Sponsra inlägg, knappat in sitt kortnummer och 3 ord från målgruppsinriktningen m
en när resultaten uteblivit har dem snabbt slutat att annonsera på Facebook och fortsatt med det som dem traditionellt ”alltid” har gjort.
Onlinekataloger som hittapunktse & Eniro, Annonser i lokaltidningar mm.

 

Detta är INTE att ha gett annonsering på Facebook en ärlig chans. Det är lite som att dem ville testa åka på charter så dem satte  sig i avgångshallen i 8 timmar utan att checka-in eller köpt biljett heller för den delen, kom inte fram till Thailand så dem åkte hem igen för att fortsätta åka på husvagnssemester.

Vi har därför listat de 6 vanligaste anledningarna till varför dina annonser på Facebook inte ger det resultat som du tänkt dig.

 

1. Väljer fel annonseringsmål.

Vi är alla nu överens om att hålla oss borta från knappen ”sponsra detta inlägg” om ni inte har ett tydligt syfte.
(Ni kan läsa mer om exakt när ni skall använda den knappen och vad den är till för här)
Men Facebook ger oss 11 alternativ när vi skapar en annons i Ads manager / Business manager.

Annonsera på Facebook, Annonseringsmål

Dem här målen är mycket viktigare än många tror.
Varje inställning gör att Facebooks algoritm som visar annonserna kommer att agera annorlunda, så tänk till och välj ut det mål som du känner passar bäst för er.
När du sätter upp annonskampanjen tänk på vad det är som du vill att besökarna ska göra och om eller vad för relation dem har till er som företag sedan innan.

Är det en helt kall målgrupp där besökarna inte har hört talas om er sedan innan så kan det kanske vara bäst att värma upp målgruppen genom att göra en kampanj i medvetenhetsstadiet innan ni ska få dem att köpa någonting av er.

En bra idé kan också vara att ta rådgivning ifrån någon som gjort mycket annonseringar på Facebook sedan innan eller av en byrå.

2. Väljer fel målgrupp

Ett väldigt vanligt fel som många gör när dem ska annonsera på Facebook är att välja fel målgrupp.
Facebook har extremt mycket data om sina användare och all denna data gör att vi kan rikta annonserna extremt specifikt.
Detta ska vi självklart nyttja.
Men om vi tex säljer biljetter till en Stand-up komedi show i Stockholm.
Istället för att enbart knappa in humor, underhållning, stand-up i Stockholm tänk till ett steg extra.
Vilka är det som besöker föreställningen, vad har dem för intressen och åker dem från hela landet för föreställningen?

Annonsera på Facebook. Inkludera och måste även matcha
Extratips:
När du kommit fram till vad dina besökare har för intressen så gå inte för smalt där heller.
Tror vi att dem tycker om Magnus Betner, David Batra och Henrik Schyffert.
Gå in och klicka i dessa som intressen, Men! Facebook kommer i din målgrupp då att visa annonsen till alla som tycker om någon utav dessa personer.
En Mycket skarpare målgrupp får du om du väljer att rikta din annons mot alla som gillar alla 3 av dessa personer.
Det blir självklart en mindre målgrupp men en målgrupp som har betydligt större sannolikhet av att köpa dina biljetter.
Detta kan göra skillnaden mellan att få 0 köp av din annonsering på Facebook till att sälja slut hela showen.

3. Annonsen i sig är inte tillräckligt bra.

En bra annons är en annons som får Facebookanvändarna att stanna till och sluta scrolla.
Men bara det räcker inte, den måste sen väcka tillräckligt med intresse för att få besökarna att klicka på din CTA*

Annonscopy”, alltså texten i annonsen finns det 100-tals tips på hur man skriver och man kan lägga en livstid på att få det att bli så 110%-igt som möjligt. Men det du enkelt kan påverka är hur annonsen ser ut.

Gör en video annons!
62% av facebookanvändarna säger att dem är mer intresserade av en produkt efter att ha sett en videoannons i Facebookstories.
48%, så mycket mer visningar får ett videoinlägg i snitt än ett vanligt bildinlägg på Facebook.
Närmare 50% av alla internetanvändare börjar sin köpresa genom att titta på eller leta efter videor om en produkt.

Att skapa en videoannons idag behöver inte betyda att du måste anlita ett proffs för att filma och sen klippa ihop en snygg reklamfilm som dem som visas på tv.
Det räcker med att du skapar någonting som är rörligt och sticker ut för att du ska få effekten du vill åt!

4. Du annonserar på Facebook utan en tydlig strategi.

Om du någon gång jobbat med marknadsföring eller sälj tidigare så känner du förmodligen till den kända säljtratten.

Annonsera på Facebook. Säljfunnel enl Facebook
Du behöver inte krångla till det.
I Facebooks annonseringsmål så finns det 3 stadier i säljtratten / Funneln:
Medvetenhet, Övervägande och Konvertering.

Är du helt ny på Facebook annonsering och ska marknadsföra dig till en kall målgrupp (som inte känner till er sedan innan) så testa att ta fram en annonskampanj som värmer upp målgruppen, dvs skapar medvetenhet, för att följa upp med en annons i Övervägande stadiet som ex. driver trafik till en landningssida med mer info och tydlig CTA (ex.vis köp, boka tid eller liknande) och slutligen ifall det behövs en annons i Konverteringsstadiet.

5. Du har missat Facebook-pixel

Vi får ofta höra mycket myter om Facebook-pixel som jag inte har en aning om vart dem kommer ifrån.
Att det skulle krävas en programmerare för att installera, att det inte är värt att jobba med pixeln om du inte investerar över 50 000kr i månaden på annonsering osv.
Inget av det är sant.
facebook pixel
Facebook pixel är ett script som läggs in i Header eller Footer på din webbplats och som loggar vilka som besöker din hemsida.

Varför är det så viktigt då tänker du kanske?
Jo, Facebook pixel öppnar upp 2 möjligheter.
Den första möjligheten, att kunna skapa retargeting annonser dvs att återannonsera mot de som redan varit på din webbplats.
Du kan dessutom styra i Events manager så du annonserar specifikt mot besökare som varit på ex vis produktsidan eller som besökt sidan mer än X antal gånger.
När man tänker på att de flesta köp inte görs spontant vid första besöket på webbplatsen utan först efter att ha gjort research, sökt runt lite och sen sett produkten/annonsen ett par gånger till.
Då blir retargetingen livsviktig istället för enbart någonting som kan vara bra att ha.

Den andra anledningen till att ha Facebook pixel är Look-Alike Audience. Ofta förkortat LLA.
En LLA är helt enkelt personer som liknar de som redan köpt.
Om du har Facebook pixel installerat på sidan loggar den data om de personer som köper utav dig och Facebook kan då alltså rikta dina annonser mot personer som är snarlika de som redan köper utav dig.

6. Trafiken kommer men det ingen köper, ingen bokar mm.

Facebook tillhandahåller mycket data för hur annonserna går.
Men när annonserna leder till besök på din webbplats men du inte får ut något resultat, Ingen köper, Ingen bokar, Ingen fyller i formulär.
Vad gör man då?

Jo, då krävs det att du mäter data med ytterligare verktyg än bara de Facebook tillhandahåller.
Du vill kunna se hur länge besökarna är på sidan, vilka delar av sidan dem är mest på. Vad dem klickar på.
Det finns massor med verktyg för att mäta data på din webbplats men jag tycker lite extra mycket om två verktyg.

Google Analytics.
Ett av världens vanligaste mätverktyg.
Enkelt att installera via ett script i header på er webbplats och mäter alla era webbplatsbesök.
Via filter och UTM-taggar kan ni sedan spåra trafiken från era annonser och se hur länge besökarna stannar på webbplatsen och vad dem gör.

Hotjar
Hotjar är ett verktyg som hjälper dig att se vad besökarna gör på din webbplats.
Hur långt dem scrollar, vad som klickas på och har även funktioner för sk. Heatmaps. Dessa är extremt effektfulla för att se vad på din sida besökarna tittar på.
På detta sätt kan du enkelt se vad som avskräcker besökarna från köp, vad som är onödigt och du kan tom. spela in sk sessions där du får ett videoklipp på hur besökarna betedde sig på din webbplats.

Nu hoppas vi att du lärt dig en hel del nytt, kan gå tillbaka och se vad du missat när du annonserat på Facebook och vågar testa igen med nya grymma resultat.

Att annonsera på Facebook behöver inte vara krångligt eller svårt.
Men det tar tid mycket tid och kräver att du både kan sätta upp en rimlig strategi och har koll på annonserna så du kan optimera när det behövs.

 

Vill du komma igång med Facebook annonsering och känner att du skulle vilja ha hjälp eller att någon som sköter annonseringen åt dig?

Fyll i kontaktformuläret nedan. 

 

 

Boka ett strategimöte
Det är helt kostnadsfritt och vi kan gå igenom ert läge om hur vi kan hjälpa er.

Om du vill läsa mer..